Christmas starts with Christ

En jul hemifrån. En julafton på jobbet. En jul utan familj. En juldag utan Linköpings vänner.
En jul i London. En jul med kollegor. En jul med skype. En jul med London vänner.
Det finns olika sidor av allt. Vi saknar er fruktansvärt mycket. Julen är ju familjehögitidernas högtider och att spendera den på andra sidan havet, lite för långt bort från just familjen är ärligt talat inte lätt. Men det går, det mer än går. Visst fäller man en tår när man ser en glimt av Kalle och co genom en dålig web cam. Visst bryter man ihop i Ikea när man hör bästa vännens röst i luren. Visst kramar man varandras hand i kyrkbänken när vår lilla grupp klämmer i till "Dagen är kommen".
Men samtidigt. Så har vi det väldigt fint. Igår, den 24, skulle både jag och Cecilia jobba. Men eftersom det var dubbelt så mycket personal som gäster hos mig så lyckades jag smita redan klockan sju, snacka om julklapp. Det blev tuben hem, plocka med sig Paradiskartongen och sen raka vägen mot Clapham och Cecilia. Där blev det smoothies ( en cocktail på julafton? Skulle inte tro det va) och mys med rockmusiken dunkandes och folk festandes runtomkring. Mest märkligt är nog att julkänslan verkligen infann sig och allt fullbordades av ett samtal från farmor vid tolv slaget.
It's called Christmas. Christ. 40 pund fattigare har vi tagit oss med taxi till Svenska kyrkan och tillbaka idag. Kan vara det bästa jag gjort på riktigt länge. Stryk det. Det är det bästa. I en domkyrkoliknande lokal med ett tiotal svenskar kröp vi ihop i kyrkbänken och fick lyssna till alla välbekanta psalmer och texter. Så. Fint. Men det bästa, som än en gång visar var man ska vända sig, det var kyrkkaffet. Med kaffe och skinkmacka i handen satt vi i en timme och pratade med kyrkohede Michael och hans fru, dotter och ett till par. Har nog aldrig känt mig så välkommen, så omsluten av omtanke. Snacka om julbudskap! Att vi sedan kom där ifrån med en Ikeapåse med julmat - gravadlax, ris a la malta, janssons etc. lämnade oss tårögda i taxin hem.
Så även om vi firar jul långt borta från allt vanligt, allt tryggt, alla traditioner så lever julens budskap starkare än någonsin för oss. Christmas starts with Christ.
LOVE
SARA

Kommentarer
Postat av: Tim

Du skriver väldigt, väldigt bra Sara!



2010-12-25 @ 17:55:05
Postat av: Bella

God Jul finingar <3

2010-12-25 @ 18:24:33
URL: http://isabellestaaf.blogg.se/
Postat av: Gessan

Hej Snäckan och God Jul!



Så härligt att läsa din blogg. Känner att jag nästan satt i tuben och sjöng "Dagen är kommen" och det med en fylld IKEA-matkasse i knät. Jag saknar dig och igår, självaste julafton, var det väldigt tomt utan dig alla livliga "Tödtar" från Linköping. Har nyss kollat in lite bilder från Lindaliden och på grabbarna. Jonte med skidor i "Rocky Mountain - Lindaliden 28" och Matte med mandelpaketet i handen. Granen är ju en riktig skönhet, du skulle se vår, den är en ren katastrof.



Jag har klarat op bra är bara väldigt trött. Idag tänkte jag gå Byarundan, orkade dock bara upp till Nero och fick vända igen. Men "Herr Tyrann" ska jag nog kunna knäcka, jag hinner inte med sånt här, jag vill ju till London och shoppa med Dig och gå på b@1. Älskar dig.

Kram Gessan

2010-12-25 @ 19:33:54
Postat av: Sofia Ulvan

Remember the reason for the season. CHRISTmas.



God jul :)

2010-12-26 @ 01:22:24
Postat av: Kim

Vad skönt att höra att din jul blev lyckad trots allt :)

2010-12-27 @ 16:33:28
URL: http://whitest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0